Porträtt

Hej, Hanna! Hur gör du Bibeln lättläst?

av Tomas Dur Fläckman

–Det första är att jag ska korta. Jätte-, jättemycket. Uppdraget är: allt ska med, men två tredjedelar av texten ska bort.

Journalisten Hanna Wallsten har tagit på sig ett hästjobb. Hon ska skriva en lättläst version av Nya testamentet. Beställningen kommer från förlaget Lättläst och Svenska bibelsällskapet. Lättläst är en del av Myndigheten för tillgängliga medier, och arbetar för att alla ska kunna läsa och förstå böcker utifrån sina egna förutsättningar. Det kan gälla människor med intellektuella funktionsvariationer, personer med synnedsättning, nyanlända och så vidare. Förlagets böcker kännetecknas av enkelt språk och tydlig typografi.

Allt ska med, men två tredjedelar ska bort. Det låter omöjligt.

– Ja, men om man jobbar med evangelierna, som jag gör nu, då återkommer samma händelser på flera ställen. Då kan jag till exempel ha hela berättelsen i ett evangelium och kapa rejält i de andra.

Finns det en manual för hur man skriver lättläst?

– Förlagets böcker har tre nivåer. Nivå 1 har mycket enkelt språk och många bilder. Jag jobbar med nivå 3, som är den mest avancerade men jag ska undvika bisatser och långa, svåra ord. Jag ska också försöka vara så kronologisk som möjligt, undvika hopp i tiden.

Just ’Guds rena lamm’ är inga problem.

Vad kämpar du med denna vecka?

– Jesu liknelser. Det är inte så kul …
Där är det ju meningen att det ska vara krångligt!

Bibeln är full av symboler och metaforer. ”Guds rena lamm” och sådant …

– Fast just ”Guds rena lamm” är inga problem. Det är korta, lätta ord. Jag behåller allt som går att behålla, texterna ska gå att känna igen.

Hanna Wallsten har ett förflutet som reporter på Kyrkans tidning och är van vid att skriva begripligt om religiösa ting. Jag ber om ett exempel på hur hon gör bibelformuleringar mer lättlästa. Hon nämner en av Markusevangeliets första strofer: ”så uppträdde Johannes döparen ute i öknen och förkunnade syndernas förlåtelse genom omvändelse och dop” som i Hannas version blir ”Johannes hette en man som döpte människor i Jordanfloden”.

Hur självständigt får du jobba?

– Jag skriver, sedan läser förlaget ur ett språkligt Lättlästperspektiv, därefter går texten till Bibelsällskapet som kollar det teologiska.

Översättaren Erik Andersson har berättat att han fick problem redan med första ordet när han översatte James Joyces Ulysses. Har du haft liknande igångsättningsproblem?

– Ja, första frasen i Johannesevangeliet är ”I begynnelsen fanns ordet”. Vilket ord? undrar man. Nu har vi provat med att i stället skriva ”den talande Guden som gav människorna lagen”.

Men nu blev ju texten längre, inte kortare!

– Exakt! Fatta problemet …

Bibeln är skriven av många olika författare. Känner du av de olika stilnivåerna?

– Absolut, och det är jätteroligt att grotta ner sig i det. Den som skrev Markusevangeliet skriver ungefär som jag – inget tjafs.

Är du själv kyrkligt aktiv?

– Ja … det är jag väl. Sjunger i kyrkokör, går på familjegudstjänster och sådant. Och min fru är präst.

Tänk om din bok slår ut the real thing?

– Det tror jag verkligen inte. Men det skulle kännas bra om den väckte nyfikenhet och blev som en entré till Bibeln. Om man nu inte har ett funktionshinder – då måste den lättlästa versionen vara så bra att den räcker.

Tanken är att den lättlästa Bibeln ska vara klar till Bokmässan 2017. Hinner du?

– Jag måste klara 18 bibelsidor i veckan för att hålla tidsplanen. Inget ont om Bokmässan, men för mig är det viktigare att 500-årsjubileet av reformationen infaller 2017. En av Luthers viktigaste idéer var ju att Bibeln ska kunna läsas av alla.

 

Text: Tomas dur Fläckman
Foto: Anna Tärnhuvud

 

 

Publicerat i Vi nr 8/2016

 

 

Namn: Hanna Wallsten.
Ålder: 42.
Gör: Frilansjournalist och författare.
Bor: I Järle utanför Nora. ”En plats med 40 hushåll som faktiskt har stadsrättigheter! Det skulle bli en stad men planerna kom av sig. Sedan glömde man att ta bort stadsrättigheterna vid kommunreformen 1971.”
Aktuell: Skriver en lättläst version av Nya testamentet. Ett lättläst Gamla testamentet kommer, oklart när.

 

Blev du nyfiken och vill läsa mer? Här hittar du ett fint erbjudande på en prenumeration »

Du kanske också gillar