Porträtt

Kajsa Grytt om rörelse

av Pia Huss

Kajsa Grytt rör sig mellan olika professioner. Det hon skriver ska beröra. Och hon blev rörd när Conchita Wurst vann schlager-EM.

Inte konstigt att romanaktuella Kajsa vill prata om rörelse.

Bofast på östra Söder i Stockholm sedan 25 år. Hemvana kvarter där det är nära till vänner, replokal och Kafé 44 i kulturkooperativet Kapsylen. Stället där hon och medlemmarna i punkbandet Tant Strul hängde redan på 80-talet. Kajsa Grytt skrattar lite hest:

– För att vara så fascinerad av begreppet ”rörelse” är jag ovanligt stationär. Men för att kunna vara rörlig i tankar, resor, texter och de nya projekt som jag tvingar mig att våga mig på, måste jag ha en stark och trygg bas. Har jag bara det blir det mindre farligt att pröva nya saker.

Sångerska, musiker, författare, poet, copywriter, behandlingsassistent, samtalsterapeut. Nog rör sig Kajsa Grytt mellan olika professioner, och hon understryker att allt hänger samman, berör och tangerar varandra.

– Det är en rörelse. Detta som för från människa till människa. Det är en förflyttning av en kropp eller en känsla. Annat må vara statiskt men när du skriver något som når någon annan berör du med din konst. Likaså när du har ett terapeutiskt samtal. Då är det vikigt att du blir berörd för att kunna ta emot. Samtidigt är det livsviktigt att jag skiljer egna känslor från dem jag möter, att jag inte går igång så att allt plötsligt också blir mitt. Det är svårt, men helt nödvändigt.

Beröras utan att dras med. Men när det gäller privata förtroenden är det tvärt om. Kajsa understryker hur skitjobbigt det skulle vara om hon som vän plötsligt börjar ”terapera”.

– Alltså, nej fy fan vilken jobbig människa! Någon som bara sitter där och analyserar. Privat vill man ju ha en total sammanblandning, verkligen följa med i den andres rörelser.

Emotionell rörelse som flätas samman med den fysiska. Kajsa beskriver det mjuka och icke attackerande. Den där lilla rörelsen med handen som blir en närhet, en ömhet, en smekning och kanske en erotisk laddning.

Begreppet rörelse står också för politisk vilja, för engagemang.

– Jag är fostrad i en världsbild jag tror på, den om allas lika värde och att vi måste ha en solidarisk ekonomisk fördelning. Men som konstnär vill jag röra mig fritt och har inget politiskt uppdrag från Marx. Det avgörande är det rörliga intellektet, dialektiken är otroligt viktig.

– Jag är engagerad och bryr mig, men det händer sällan att jag gråter på en begravning, den sortens rörelse finns istället som en fysisk känsla i min kropp. Däremot blev jag väldigt rörd när vi först trodde att FI fått nio procent i EU-valet. Eller när Conchita Wurst vann schlagerfestivalen.

Känsla, kropp och rörelse. Kajsa Grytt har lust till dans.

– Som tonåring hade jag en jobbig känsla för min kropp, så att få kontakt med den genom dansen var och är jättehärligt. Kroppens rörelse speglar oss, och tvärtom. Det är också fantastiskt att se dans, då samtalar dansarnas rörelser direkt till mig, både psykiskt och fysiskt. Jag blir berörd och just det måste vara livets mening! Ibland gör det ont, ibland är det underbart, men vi lever fullt ut.

 

Text: Pia Huss
Foto: Moa Karlberg
Blev du nyfiken och vill läsa mer? Här hittar du ett fint erbjudande på en prenumeration »

Du kanske också gillar